Pages

Sunday, August 7, 2011

16 Mei 2011

Hari ini merupakan hari yang paling sibuk buat aku...
Mana taknya, hari ni kan Hari Guru..
dan aku pula yang handle sekolah-sekolah untuk akaun Nuri Bank Rakyat..
Jadi haruslah aku sibuk untuk menghantar Sumbangan ke semua sekolah yang commit dengan Bank Rakyat..


Janji dengan collague nak pi sekolah-sekolah tu semua pukul 9.00am.
naik tingkat atas, tengok dia masih tak siap lagi kerjanye..
dia cakap pukul 9.30am lar Intan..

Okey, saya tunggu dibawah...
Jam 9.30am Intercom dia..dia cakap dalam pukul 10.00am..

adeyh kena tunggu lagi....


tik tok tik tok tik tok...
yeayh jam dah pukul 10.00 am..
saya pun naik ke tingkat atas nak ajak pi sekolah2..
anddddd dia still tak settle lagi kerja...
dia kata okey lagi sikit je ni..
nanti saya siap saya turun bawah...


tapi aku malas nak turun dulu, sebab kalau aku turun, kompem2 dia delay lagi..
huh boss dah tanya dah nak pergi pukul berapa ni?
nanti sekolah dah habis sambutan baru you all sampai.


10.15am
kami pun turun...
dan aku pun siap-siapkan dan angkat beg yang berisi sumbangan dari Bank Rakyat khas untuk sekolah-sekolah sambut Hari Guru tersebut..


baru jer nak melangkah kaki keluar dari bank..
saya dapat panggilan dari Along..


Along : Ngah kenapa kau tak angkat angkat telefon ni Ngah???
Angah : Orang busy lar hari ni.. Hari ni kan Hari Guru..Orang nak bagi Sumbangan kat sekolah sekolah...Kenapa?
Along : Andak Ngah... Andak..
Angah : Kenapa dengan Andak???
Along : Andak dah tak der Ngah...


Aku terus terkedu,tergamam dan terdiam sebentar...


Angah : Hah Takder??? Macam mane pulak?
Along : Andak dah meninggal Ngah... 
Angah : Innalillah.... Macam maner Long ?
Along : Accident...Sekarang kau balik drive slow2....
Angah : Macam mana boleh jadi Long?
Along : Along tak tawu cerita lagi.. Abah pun tak cerita apa-apa lagi... Nanti balik kite pergi Hospital...
Angah : Okey....


Serta merta seluruh badan aku menggigil... Tamatnya perbualan antara aku dengan Along, air mata aku berjujuran laju seperti hujan yang sedang turun kat luar bangunan...
Cuaca diluar seakan mengerti apa yang akan jadi dengan aku sekeluarga..


Semua orang tanya aku...
dah ni kenapa menangis pulak ni???
aku tak mengendahkan langsung pertanyaan mereka dan terus meluru ke arah boss..


Aku: Boss, saya nak balik sekarang!!!
Boss : ???? sambil buat muka pelik..
Aku : saya nak balik boss, Adik saya meninggal...
Boss : Meninggal ??? sebab apa ?
Aku : Accident boss...
Boss: Macam mane?
Aku : Ntah, saya tak tawu cerita pape lagi pun...
Boss : Okey...Tapi you boleh drive tak ni?
Aku : Ntah lah boss, saya menggigil lagi ni.
Boss : you cool down dulu...dah okey, baru gerak. Bahaya nanti
Aku : baik boss.


dan terus tangan aku ambil hp untuk bagitawu pada tunang aku..


sms : Andak meninggal.. (hanya itu saja yang terlarat untuk aku type sebab tak sanggup rasanya dan takde kederat nak tulis panjang2 )


Lepas segala serahan kerja dah dibuat, aku pun tinggalkan bank dengan perasaan yang bercampur baur.
Antara percaya dan tidak..


Sesampainya dalam kereta, tunang aku call dan tanya betul ke tidak..dia pun masih tidak percaya..dan dia terus ambil EL untuk turun ke johor..


Sepanjang perjalanan aku masih berfikir akan hal tadi dan masih terngiang-ngiang apa yang along bagitahu tadi..
dan seta merta jugaklah  masih terbayang-bayang pagi tadi adik aku masih bernyawa sihat bugar depan mata aku..


Ya ALLAH..hebatnya dugaan yang KAU berikan untuk kami sekeluarga Ya ALLAH.


Dalam perjalanan balik ke rumah, makcik aku call.tanya aku kat mana dan dah tawu ke belum.. sambil bertanya, makcikku menangis... walaupun time tu aku sebak sangat2 tapi aku kuatkan hati aku untuk tidak menitiskan air mata time makcikku call..
aku tak sanggup.. nanti makin aku nangis makin makcik aku nangis jugak..


seraya letak nyer fon tu, baru air mata aku jatuh dengan lajunyer... dan terus beristighfar biar ditenangkan hati agar tidak hilang fokus time drive... 


Sesampainyer dirumah........






HASIL NUKILAN INTAN BAIZURA

4 comments: